Ny Dator med Windows 11, Synkroniserings fel, allmänt bara segt.

Permalänk
Medlem

Ny Dator med Windows 11, Synkroniserings fel, allmänt bara segt.

Köpt en ny dator då jag blev trött på den gamla.
Windows 11, I9 och 64Gb ram.
Lagt in bilder från kamera och får synkroniserings fel, fördröjning på att öppna mappar samt när man kommer in i en mapp så laddar den och vissa bilder dyker enbart upp med bild.

Någon som vet vad man ska göra för att få lite fart i datorn? byta till Windows 10?

Permalänk
Medlem

Lite väl negativ ton i spoilern om Windows och Microsoft. Läs på egen risk.

Låter som Windows 11. Byt till Windows 10 (om du står ut med Windows 11-reklam och att till slut bli tvingad att uppgradera till Windows 11, främst till den kommande molnbaserade versionen av Windows 11, som även kommer bli ett krav i framtiden (nytt påfund av kontrollerande Microsoft, sök bara på nätet för mer info, nyheten finns typ överallt)).

Testa annars Linux. Om du inte använder någon mjukvara från Adobe, det vill säga. Finns såklart alternativ till det mesta till Linux (Adobe Lightroom Classic > darktable och/eller RawTherapee, Adobe Photoshop > GIMP, Microsoft Edge > Firefox, och så vidare). Med Linux blir datorn mycket snabbare och säkrare än med Windows, och du har även mer kontroll över systemet - allt för 0 kr... för evigt!

Är du en gamer? Jag med! Det enda spelet jag har i mitt Steam-bibliotek som jag vill spela och som inte funkar 100% till Linux än (om ens någonsin), är Battlefield 2042 (EA behöver bara "trycka på en knapp" för att tillåta EAC till Linux, men de till synes vägrar göra det, trots att alla andra Battlefield-spelen funkar klockrent). Spelar annars en massa olika spel i Linux, och som även flyter på riktigt bra: Dishonored-serien, Half-Life-serien (duh), Deus Ex-serien, The Sims 4, GTA IV, GTA V, FlatOut-serien, EVE Online, The Outer Worlds, Far Cry-serien, Quake-serien, The Elder Scrolls IV & V, Crysis-serien, plus många fler.

Rekommenderat Linux-dist. för vana Windows-användare: Linux Mint Cinnamon.

Okej, nog med "reklamen". Men jag är seriös, tro mig.

Dold text

Ett mer seriöst svar:
Har du testat att installera om Windows 11? Har du installerat drivrutinerna? Vad för synkroniseringsfel får du? Hur överför du bilderna från kameran?

Sen förstod jag inte "och vissa bilder dyker enbart upp med bild".

Prestandaskillnaden mellan Windows 10 och 11 är delad. För vissa användare är Windows 10 snabbare än 11, medan för andra är det tvärtom. Vad jag vet, så beror det på vad man "proppar in" i systemet (program i bakgrunden, drivrutiner, med mera), men det ska nog inte vara några problem för din del (64 GB i arbetsminne).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

windows 11 har blivit sämre för mig med nu efter senaste månaden så e den lite segare och orsakar konstiga fel som inte fanns för över en månad sedan. vet ej varför??